Fantastische productie van stichting De Poort

Alles klopte bij premičre musical Tsjechov

 

Afgelopen zaterdag en zondag beleefde Rossum in een mooi opgetuigd theater De Parel een fenomenale premičre van de musical Tsjechov. Ademloos volgde een muisstille zaal het schitterende schouwspel dat zich op en voor het podium afspeelde. De acteurs en actrices speelden en zongen de sterren van de hemel in een productie die, volgens zeggen, niet tot de gemakkelijkste behoort. De musical, met liedjes van Robert Long en teksten van Dimitri Frenkel Frank, werd jaren geleden in de grote theaters opgevoerd, maar hiervan was bij de meesten niet veel meer blijven hangen. Door de vooraankondigingen (de kaarten voor vijf voorstellingen waren binnen een week uitverkocht) zag men dan ook reikhalzend uit naar de uitvoering van, wat men dacht, een toch redelijk moeilijk stuk. Maar dat viel mee, constateerde menigeen achteraf. Het was vooral prachtig theater, dat stichting De Poort weer voor het voetlicht heeft gebracht, een prestatie die bijna onmogelijk leek na het succes van de musical Jakob, tijdens het Parel 2000-jaar. Gedurfd, dat wel, zeker met een cast waarvan de helft volgens productieleider Wilma van Boxel geen toneelervaring had, en de andere helft ‘slechts’ amateurs. In nog geen jaar tijd echter hebben regie (Arlien Coolen) en muzikale directie (Annet Vervoort) van verlegen individualisten een enthousiast team van acteurs, actrices, (koor)zangers en zangeressen gemaakt, een resultaat waarvan een professioneel gezelschap alleen maar kan dromen. Want alles klopte bij de premiere: de Russische sfeer eind 19e eeuw, de ontroerende dialogen, de prachtige muziek, de solo’s en duetten door onverwacht talent, de schitterende kostuums en kapsels, de ingenieuze decorwisselingen, licht en geluid. Hart en ziel in de productie, waardoor spel en zang overtuigden: liefde was liefde, hartstocht was hartstocht. De onderlinge vibraties tussen acteurs en actrices drong door tot in de zaal, alsof ze het hadden afgesproken: ‘Yés, vanavond gebeurt het, hiervoor hebben we gewerkt".

Overtuigend

De musical handelt over het leven van Tsjechov. Hij is arts en schrijver, en weet zich door zijn succes altijd omringd door mensen. Zelf typeert hij zich als ‘een schrijver van verhaaltjes’ en is, ondanks zijn succes, teleurgesteld in het leven. Loek den Elzen, die vorig jaar glansde in zijn rol van De Gebochelde, laat Tsjechov op overtuigende wijze leven, en is waarachtig de man die voortdurend in strijd is met zichzelf. Professioneel is bij hem het sleutelwoord, met warme stem en veel acteertalent voert hij het publiek mee in de treurigheid van Tsjechov’s onmacht, maar ook in zijn hoop op een betere toekomst. Hij wijst de liefde van Lika af, een prachtrol van Rian Penders - die bewijst niet alleen goed te zingen, maar ook te kunnen acteren - en verkwanselt haar aan Potapenko (frivool weggezet door Bernard van der Burght). Tsjechov is geďmponeerd door de revolutionair Gorki, die op zijn beurt liever schrijver zou zijn. Voorlopig lijkt deze romantische ‘terrorist’ meer gedreven in het gooien van bommen. Gorki wordt gespeeld door Ferdi Hamilton, die voor de musical geboren schijnt te zijn. Naast zijn gigantische stem lijkt nu ook het acteren hem gemakkelijk af te gaan. Zijn solo’s en duetten met Tsjechov klinken magistraal, misschien mede dankzij de perfecte instrumentale begeleiding van het driekoppig orkest, dat onder leiding staat van zijn even artistieke broer Maurice.

Oog- en oorstrelend

In het begin van de tweede acte zijn Gorki en Tsjechov samen in Yalta, een mondaine badplaats. Palmbomen (live) en schitterend geklede badgasten trekken aan het oog voorbij. De zieke Tsjechov verlangt terug naar Moskou, in het bijzonder naar Olga Knipper, een jonge actrice van het Moskou’s Kunst Theater, op wie hij verliefd is. Olga, fantastisch gespeeld en gezongen door Karin Lips, straalt bij het gevoelige en o zo moeilijke lied ‘Hij is verliefd op mij’. Prachtig gepresenteerd en de zaal gaat plat voor haar. Als het verliefde stel elkaar in de armen neemt wordt het Rossums publiek getrakteerd op de krachtige stem van Eveline van Boxel met het lied ‘de duiven’. In fraaie wisselende decors volgt de ene verrassende scene de andere op. Een heerlijke voorstelling geeft de zeer talentvolle Els van Hoesel (die we net als Jan Tolk, nu weer krachtige in zijn rol van Tolstoi, nog kennen van de musical Jakob) met ‘m’n hartje’ onder de wulpse dansjes van de andere actrices. Een half jaar nadat Tsjechov’s volgende toneelstuk ‘De Kersentuin’ in het Moskou’s Theater in premičre gaat, sterft hij in een Duits kuuroord. Na de apotheose neemt de cast onder daverend applaus ook afscheid van het publiek, met bloemen en een aardigheidje voor alle 50 medewerkers, aangeboden door dorpshuisbeheerders Tonnie en Gert van Straalen en uitgereikt door Ricky (foto boven).