Laatste pagina HZG door Beukers & Beukers
Hurwenen - Werken aan
het magazine ‘Handwerken zonder grenzen’ heeft zijn grens bereikt. Nog
tweemaal een katern schrijven en opmaken en Henriette (Jet) Beukers (66) en Henk
Beukers (70) van uitgeverij Beukers & Beukers bv uit Hurwenen nemen
definitief afscheid van dit populaire en succesvolle handwerkblad. Dan heeft het
Hurwenens echtpaar er 25 jaren op
zitten met totaal 125 uitgaven van Handwerken zonder grenzen. Dit betekent voor
Jet geen artikelen meer schrijven over handwerktechnieken en materialen en voor
Henk geen tekst-opmaak met illustraties en foto’s bij de tekst van Jet. Ook is
er dan een eind gekomen aan de verkoop van nabestellingen en handwerkpakketten
via hun postorderbedrijf, de bijbehorende rompslomp van de
abonnementenadministratie en alles wat met het runnen van een bedrijf heeft te
maken.
Want alles geschiedde in
eigen beheer, tot vorig jaar toen Handwerken
zonder grenzen werd verkocht en de hoofdredactie werd overgenomen met de belofte
dat beiden de werkzaamheden geleidelijk zouden afbouwen.
Ze zetten een punt achter
een arbeidzaam leven, dat uit nog veel meer bestond dan het uitgeven van het
blad en de exploitatie van het postorderbedrijf. Zo schreven ze boeken, maakten
ze televisieprogramma’s, creëerden ze theaterkostuums - waaronder de poppen
van de Fabeltjeskrant - organiseerden ze textielreizen en richtten ze in Breda
een museum in.
Samenwerken
Ze ontmoetten elkaar op de
kunstacademie in Rotterdam. Henriette deed
de mode-academie en Henk de publiciteitkant. Na hun studie - ze behaalden
tegelijk hun diploma - kwam Henriette op de confectieafdeling van C&A
terecht, waar ze werkte als coupeuse en Henk moest in dienst. Na een jaar
besloot Henriette voor zichzelf te beginnen. Ze maakte geborduurde kleding en
kinderpoppen en Henk ging de winkels langs om haar collectie te verkopen. Hij
kwam o.a. terecht in de beroemde kunstnijverheidwinkel van Ina Broerse in
Amsterdam, die haar klederdrachtpoppen, inclusief klompjes en sieraden verkocht.
Het liep als een trein, er kwam een artikel over Henriette in het handwerkblad
Rosita, waarop de redactie haar vroeg artikelen te
maken op handwerkgebied en over het maken van poppen. Daar zag Henriette
wel wat in, want dit kon ze mooi thuis doen.
Na zijn dienstplicht ging
Henk werken op een reclamebureau als ontwerper, eerst in Rotterdam, later in
Amsterdam. Ze hadden inmiddels twee zoons, Eelco en Haico. De artikelen van
Henriette werden via een persbureau gepubliceerd in allerlei bladen, ook in het
buitenland. Dit had grote gevolgen. De eigenaar van Ariadne (handwerkblad
inclusief patronen) vroeg haar als hoofdredactrice en vanwege de kinderen
besloten Henk en Jet de
hoofdredactie ‘in deeltijd’ te doen, met instemming van Ariadne.
Intussen zat het stel niet
stil: ze maakten uitzonderlijke theaterkostuums voor Rotterdamse en Amsterdamse
toneelgezelschappen en voor de televisie creëerden ze poppen voor de beroemde
serie De Fabeltjeskrant. Later liet Joop van den Ende deze poppen door hen maken
voor een grote theaterproductie. Ook voor André van Duin en Holiday on Ice
maakten ze poppen.
Groeien naar eigen
uitgeverij
Toen bij Ariadne - het blad
groeide van 56.000 naar 250.000 abonnees - het vergaderen de overhand bleek te
nemen, zochten de echtelieden nieuwe uitdagingen. Jet ging werken bij een
groothandel waar ze handwerkpakketten maakte en deed daarnaast adviseerwerk voor
uitgevers. Ze ontwierpen voor uitgeverij Kluwer een voorstel voor een
encyclopedie over handwerken en bedachten een losbladig systeem met
handwerkpakketten. Dat werd een grandioos succes. Maar het was ook keihard
werken: de teksten, illustraties en werkstukken maakten ze zelf of in boekvorm
of als blad en iedere maand zo’n 24 verschillende pakketten.
Dankzij hun boek
‘Vaardige Handen’ over macramé in de jaren 70 ging iedere huisvrouw over op
macramé en was Henriette zoals ze zegt - min of meer de aanstichtster van
‘die eeuwige plantenhangers’. Henk en Henriette kwamen in het KRO-programma
Studio Vrij, waar Henriette een presentatie gaf over het macraméknopen.
Ook maakten de Beukers een boek en een tv-serie voor een Teleac-cursus
met de titel ‘De makkelijke handleiding voor Zelfmaakmode’. Henriette
presenteerde de film en was in haar nopjes omdat ze haar werk via bewegende
beelden kon laten zien. Ook Kluwer wilde iets met be-wegende beelden doen, dacht
over een videoproductie en er werd afgesproken dat Henk de productie voor zijn
rekening zou nemen. Ze verhuisden (in 1980) daarvoor naar hun grote pand in
Hurwenen, maar de productie ging helaas niet door.
Ze werkten toen al een jaar
of twee aan ‘Handwerken zonder grenzen’, dat Kluwer op de laatste dag van de
Teleacopnamen uitgaf naar een concept van Henk en Henriette met voorbeelden uit
andere landen. Toen Kluwer in 1984 alle publieksbladen verkocht, namen de
Beukers het blad over en begonnen ze in combinatie met Handwerken zonder grenzen
met het organiseren van textielreizen.
Epiloog
Hun enorm uitgebreide
collectie handwerken en poppen, die
zij in de loop der jaren uit allerlei landen hebben verzameld, zijn in een
museum in het Nederlands Centrum voor Handwerken aan het Spinveld in Breda tot
eind juni te bezichtigen.
Verder zit het energieke
echtpaar nog boordevol inspiratie voor het maken van creatieve dingen, maar doen
dat nu zonder de tijdsdruk die het uitbrengen van een blad met zich meebrengt.