Laatste pagina HZG door Beukers & Beukers

 Hurwenen - Werken aan het magazine ‘Handwerken zonder grenzen’ heeft zijn grens bereikt. Nog tweemaal een katern schrijven en opmaken en Henriette (Jet) Beukers (66) en Henk Beukers (70) van uitgeverij Beukers & Beukers bv uit Hurwenen nemen definitief afscheid van dit populaire en succesvolle handwerkblad. Dan heeft het Hurwenens echtpaar er 25 jaren  op zitten met totaal 125 uitgaven van Handwerken zonder grenzen. Dit betekent voor Jet geen artikelen meer schrijven over handwerktechnieken en materialen en voor Henk geen tekst-opmaak met illustraties en foto’s bij de tekst van Jet. Ook is er dan een eind gekomen aan de verkoop van nabestellingen en handwerkpakketten via hun postorderbedrijf, de bijbehorende rompslomp van de abonnementenadministratie en alles wat met het runnen van een bedrijf heeft te maken.

Want alles geschiedde in eigen beheer, tot vorig jaar toen  Handwerken zonder grenzen werd verkocht en de hoofdredactie werd overgenomen met de belofte dat beiden de werkzaamheden geleidelijk zouden afbouwen.

Ze zetten een punt achter een arbeidzaam leven, dat uit nog veel meer bestond dan het uitgeven van het blad en de exploitatie van het postorderbedrijf. Zo schreven ze boeken, maakten ze televisieprogramma’s, creëerden ze theaterkostuums - waaronder de poppen van de Fabeltjeskrant - organiseerden ze textielreizen en richtten ze in Breda een museum in. 

 Samenwerken

Ze ontmoetten elkaar op de kunstacademie in Rotterdam. Henriette  deed de mode-academie en Henk de publiciteitkant. Na hun studie - ze behaalden tegelijk hun diploma - kwam Henriette op de confectieafdeling van C&A terecht, waar ze werkte als coupeuse en Henk moest in dienst. Na een jaar besloot Henriette voor zichzelf te beginnen. Ze maakte geborduurde kleding en kinderpoppen en Henk ging de winkels langs om haar collectie te verkopen. Hij kwam o.a. terecht in de beroemde kunstnijverheidwinkel van Ina Broerse in Amsterdam, die haar klederdrachtpoppen, inclusief klompjes en sieraden verkocht. Het liep als een trein, er kwam een artikel over Henriette in het handwerkblad Rosita, waarop de redactie haar vroeg artikelen te  maken op handwerkgebied en over het maken van poppen. Daar zag Henriette wel wat in, want dit kon ze mooi thuis doen.

Na zijn dienstplicht ging Henk werken op een reclamebureau als ontwerper, eerst in Rotterdam, later in Amsterdam. Ze hadden inmiddels twee zoons, Eelco en Haico. De artikelen van Henriette werden via een persbureau gepubliceerd in allerlei bladen, ook in het buitenland. Dit had grote gevolgen. De eigenaar van Ariadne (handwerkblad inclusief patronen) vroeg haar als hoofdredactrice en vanwege de kinderen besloten Henk en Jet  de hoofdredactie ‘in deeltijd’ te doen, met instemming van Ariadne.

Intussen zat het stel niet stil: ze maakten uitzonderlijke theaterkostuums voor Rotterdamse en Amsterdamse toneelgezelschappen en voor de televisie creëerden ze poppen voor de beroemde serie De Fabeltjeskrant. Later liet Joop van den Ende deze poppen door hen maken voor een grote theaterproductie. Ook voor André van Duin en Holiday on Ice maakten ze poppen.

 Groeien naar eigen uitgeverij

Toen bij Ariadne - het blad groeide van 56.000 naar 250.000 abonnees - het vergaderen de overhand bleek te nemen, zochten de echtelieden nieuwe uitdagingen. Jet ging werken bij een groothandel waar ze handwerkpakketten maakte en deed daarnaast adviseerwerk voor uitgevers. Ze ontwierpen voor uitgeverij Kluwer een voorstel voor een encyclopedie over handwerken en bedachten een losbladig systeem met handwerkpakketten. Dat werd een grandioos succes. Maar het was ook keihard werken: de teksten, illustraties en werkstukken maakten ze zelf of in boekvorm of als blad en iedere maand zo’n 24 verschillende pakketten.

Dankzij hun boek ‘Vaardige Handen’ over macramé in de jaren 70 ging iedere huisvrouw over op macramé en was Henriette zoals ze zegt - min of meer de aanstichtster van ‘die eeuwige plantenhangers’. Henk en Henriette kwamen in het KRO-programma Studio Vrij, waar Henriette een presentatie gaf over het macraméknopen.  Ook maakten de Beukers een boek en een tv-serie voor een Teleac-cursus met de titel ‘De makkelijke handleiding voor Zelfmaakmode’. Henriette presenteerde de film en was in haar nopjes omdat ze haar werk via bewegende beelden kon laten zien. Ook Kluwer wilde iets met be-wegende beelden doen, dacht over een videoproductie en er werd afgesproken dat Henk de productie voor zijn rekening zou nemen. Ze verhuisden (in 1980) daarvoor naar hun grote pand in Hurwenen, maar de productie ging helaas niet door.

Ze werkten toen al een jaar of twee aan ‘Handwerken zonder grenzen’, dat Kluwer op de laatste dag van de Teleacopnamen uitgaf naar een concept van Henk en Henriette met voorbeelden uit andere landen. Toen Kluwer in 1984 alle publieksbladen verkocht, namen de Beukers het blad over en begonnen ze in combinatie met Handwerken zonder grenzen met het organiseren van textielreizen.

 Epiloog

Hun enorm uitgebreide collectie  handwerken en poppen, die zij in de loop der jaren uit allerlei landen hebben verzameld, zijn in een museum in het Nederlands Centrum voor Handwerken aan het Spinveld in Breda tot eind juni te bezichtigen.

Verder zit het energieke echtpaar nog boordevol inspiratie voor het maken van creatieve dingen, maar doen dat nu zonder de tijdsdruk die het uitbrengen van een blad met zich meebrengt.

Na 40 jaren schrijven over handwerken gaan ze dus eindelijk van een welverdiend pensoen genieten. Nieuwsblad wenst de Beukers een rustig en boeiend tweede leven toe.